Bel me terug

Vraag vrijblijvende offerte aan

Welke navigatie past bij mijn website?

Als je wilt dat gebruikers genoeg tijd op je website doorbrengen, dien je goed na te denken hoe je ze wilt navigeren om het maximale er uit te halen.

Wanneer gebruikers informatie maar moeilijk kunnen vinden of hier naar moeten zoeken, haken veel van je bezoekers snel af. Niet omdat de content slecht is maar omdat ze gefrustreerd raken om deze content te kunnen vinden. Het is dus belangrijk om een navigatie te kiezen die gebruiksvriendelijk is.

Een website die gemakkelijk te navigeren is, leidt tot langere bezoeken en verhoogde conversies. En aangezien het uiteindelijke doel van je website of webshop is om verkoop en leads voor uw bedrijf te genereren, is dit essentieel.

Er zijn tegenwoordig diverse navigatie mogelijkheden die je kunt implementeren in je website of webshop. Maar wat is nu het meest geschikt voor je doelgroep?

Top navigatie

 

 

De keuze voor een top navigatie wordt veel gebruikt voor websites en webshops waarbij niet te veel menu-opties aanwezig zijn. In deze navigatie plaats je de belangrijkste (hoofd)pagina’s.  De meeste gebruikers zijn geneigd om van links naar rechts, van boven naar beneden te lezen. Plaats de navigatielabels in een horizontale lijn boven aan de pagina. Dit soort voor een herkenningspunt als je gebruikers willen navigeren door alle pagina’s.

Verticale navigatie


Verticale navigatie is niet erg gebruikelijk om te gebruiken als hoofdnavigatie van een website of webshop. Verticale navigatie wordt veel gebruikt voor beheeromgevingen van website en webshops. Hierdoor is de grootste vlakte beschikbaar voor het aanpassen van de website of webshop. Een verticale navigatie kan werken bij website die maar minimale content aanbieden en waarbij het doel voornamelijk informeren van de gebruikers is. Denk hierbij aan een fotograaf die de website gebruikt als portfolio

Mega navigatie

Website met veel content verdeeld over diverse pagina kunnen goed gebruik maken van een ‘mega-menu’. Een mega navigatie biedt veel ruimte voor het visueel en overzichtelijk plaatsen van navigatiemogelijkheden binnen je website. Voornamelijk gebruiken webshops deze mogelijkheid omdat je eenvoudig meerdere producten in diverse categorieën kun aanprijzen. Doordat het ook mogelijk is om afbeeldingen/icon te verwerken of zelfs productenafbeeldingen, kan je eenvoudig overzicht scheppen in het aanbod van je webshop.

Het kiezen van een navigatie is dus afhankelijk van de gebruikers, de hoeveelheid content die je aanbied en wellicht het belangrijkst hoe je het visueel aantrekkelijk en overzichtelijk maakt voor je bezoekers.

Hulp nodig om bovenstaande oplossing toe te passen op je website of webshop?
Neem contact met ons op via [email protected] of via 040 – 711 4274 en we helpen je graag!