Bel me terug

Vraag vrijblijvende offerte aan

De ‘nachtmodus’ straks beschikbaar op iedere website of app?

We zien steeds meer websites en apps de gebruiker de keus geven om een ‘nachtmodus’ in te stellen. Een goed voorbeeld hiervan is de iOS applicatie van Nu.nl of de website van YouTube.com. De reden dat bedrijven hiervoor kiezen is niet alleen een visuele keuze maar heeft ook zeker een technische laag er achter.

(Links: Nachtmodus Rechts: Normaal bron: Nu.nl)

OLED-schermen

Met de introductie van OLED-schermen in onder andere populaire smartphones is een nacht modus uitermate geschikt om de echte zwarttinten juist te benutten. Hierdoor worden kleuren veel realistischer weergegeven en hebben ontwerpers de mogelijkheid om applicaties visueel aantrekkelijker te maken voor de gebruiker.

Stroombesparing

Schermen met traditionele LCD-technologie, wat op dit moment nog de meeste apparaten hebben, zal er geen stroombesparing zijn bij het gebruik van een nacht mode functionaliteit.

Anders dan LCD’s voeren de pixels in OLED-panelen hun eigen licht uit, wat betekent dat donkere pixels minder stroom nodig hebben om te rijden dan heldere of witte pixels. Daarom besparen donkere gebruikersinterfaces op OLED-apparaten de levensduur van de batterij.

Leesbaarheid

Een nachtmodus zal voor gebruiker die gevoelig zijn voor fel licht een uitkomst bieden. Door het gebruik van over het algemeen donkere kleuren bevorderend zijn om de hoeveelheid prikkelingen naar de ogen te beperken. De reden is dat een donker scherm je ogen langer helpt te concentreren en je hersenen helpt meer aandacht op het scherm te houden. Hierdoor zal melatonine, een hormoon voor ons slaap-waakrimte, beter werken en zal het gebruik van de telefoon voor het slapen minder ‘slecht’ zijn dan het gebruik van de telefoon zonder nachtmodus bij een website of applicatie.

Waarom is een nachtmodus geen standaard?

Natuurlijk vraag je nu af waarom nog niet alle website of applicaties een nachtmodus beschikbaar hebben gesteld. Op dit moment is de nachtmodus nog in volle opkomst en zijn nog niet alle websites of applicaties hiervoor geschikt. Ten eerste zal er goed moeten worden gekeken worden of een nachtmodus noodzakelijk is en of het ten goede komt van de soort gebruikers of bezoekers van het product. Hiervoor zal er dus eerst een goed onderzoek moeten plaats vinden naar de doelgroep.

Daarnaast is het voor vormgevers een hele klus om een nachtmodus ontwerp te maken van een website zonder afbreuk te doen aan de huidige huisstijl. Voor ontwikkelaars zit er juist de kunst in om te kijken hoe dit nieuwe design en de functionaliteit kan toegevoegd worden binnen het huidige product. Je wilt natuurlijk geen twee aparte websites uitbrengen of applicaties. Het moet tenslotte voor de eindgebruiker ook makkelijk zijn deze functionaliteit in te schakelen.

Maar het is dus wel goed om te kijken naar de mogelijkheden om dit in de toekomst toe te voegen aan het product. Hulp nodig om bovenstaande oplossing toe te passen op je website of webshop?

Hulp nodig om bovenstaande oplossing toe te passen op je website of webshop?
Neem contact met ons op via info@webengine.nl of via 040 – 711 4274 en we helpen je graag!